|
uit ons archief...
|
|
VERDWENEN STATIONSstations die uit het landschap verdwenen zijn |
Gares disparues |
Deze reeks bevat foto's van verdwenen (of onherkenbare) stations en haltes op het huidige én voormalige NMBS-net, de meeste nog niet eerder gepubliceerd. Nu en dan wordt ze verder aangevuld, soms ook met foto's uit onze reeds verschenen rubrieken.
Ook al zijn we met onze website vooral op zoek naar actuele restanten uit het spoorwegverleden is dit een unieke gelegenheid om dit onderdeel uit ons foto-archief open te stellen voor wie daar enige belangstelling voor heeft, zij het momenteel in de vorm van een fotogalerij, dus enkel met stationsnaam, lijnnummer en datum. Niettemin zijn sommige foto's gemarkeerd en vind je wat meer informatie onderaan deze pagina, of verwijzen we desgevallend naar andere rubrieken.
De stations zijn alfabetisch geklasseerd, met verwijzing naar hun lijnnummer. Deze lijst wordt nu en dan verder aangevuld, sinds kort ook met verdwenen haltes en stopplaatsen.
|
Ci-après nous vous présentons une série de vues de gares et haltes du réseau SNCB aujourd'hui disparues ou méconnaissables, classées par ordre alphabétique. Cette série comprend un bon nombre de vues jamais publiées auparavant. Depuis peu des haltes et points d'arrêt disparus sont eux aussi ajoutés à cette liste qui est complétée de temps à autre. Même si nous recherchons avant tout des vestiges actuels de l'époque ferroviaire, nous estimons que ces vues du passé ne doivent pas moisir dans nos archives et peuvent intéresser plus d'un d'entre vous. En principe nous nous limitons au nom de la gare, le numéro de la ligne et la date de prise de vue. Toutefois, certaines vues marquées requièrent un complément d'information que vous trouverez au bas de cette page. |
NIEUW (uit ons archief)
|
|
(zie verder)
|
VERDWENEN STATIONS en HALTES (uit ons archief)
|
ACREN - lijn 90 (26-7-1979)
BEAUMONT - lijn 109 (17-12-1972)
|
|
DISON - lijn 39A (31-12-1972)
|
(°°) station afgebroken om de lijn op 4 sporen te brengen of plaats te maken voor een HSL
(°) eenmalige verkenningsrit voor treinliefhebbers - (l) het oorspronkelijke stationsgebouw - (²) tweede of latere station, intussen weer afgebroken
(*) Bouffioulx: wellicht het laatste MC-station, thans afgebroken - Ermeton en Noorderwijk: beide foto's gemaakt tijdens de afbraak - Bomal, Eupen, Mol en Testelt: thans vervangen door een modern gebouw - - Hannut: thans niet meteen als dusdanig herkenbaar - Jodoigne: reizigerssporen opgebroken, lijn zelf buiten gebruik - Liège-Guillemins: kort voor de afbraak... - Salmchâteau: zie onderaan -
Weelde: restant van het voordien afgebroken enorme grensstation - Westmeerbeek: de losse rails zijn van de kort voordien uitgebroken overweg
|
(°°) gares démolies pour la LGV ou ligne élargie à 4 voies - (l) la première gare, ne pas confondre avec l'actuelle
(°) parcours de reconnaissance pour amateurs ferroviaires - (²) deuxième gare (ou bâtiment ultérieur), démolie depuis (*) Bouffioulx: dernière gare du MC, démolie dans les années 80 - Ermeton et Noorderwijk: vues lors de leur démolition - Bomal, Eupen, Mol, Testelt: remplacés par un bâtiment moderne - Jodoigne: voies voyageurs enlevées, voie principale hors service - Hannut: aujourd'hui difficilement reconnaissable - Liège-Guillemins: peu avant sa démolition... Salmchâteau: voir au bas de la page - Weelde: vestige de l'énorme gare-frontière - Westmeerbeek: les rails à gauche sur la photo sont ceux du PN supprimé peu avant |
Veldegem1980, het einde van een tijdperk, toen kleine stopplaatsen nog hooguit een paar keer per dag bediend werden. Je zou het niet zeggen, maar niet langer hier in Veldegem - op de toen nog enkelsporige lijn 66 Brugge-Kortrijk - dat al een paar jaar niet meer bediend werd, als voorsmaakje van de grote tabula rasa van 1984 die ineens meer dan 230 stopplaatsen én stations liet verdwijnen. Sinds lijn 66 op dubbelspoor kwam is deze plek nu onherkenbaar.
|
Zwevegem |
In april 1986 was het statige station Zwevegem nog niet lang verlaten, getuige het recente dienstgebouwtje van de NMBS daar rechtover. Blijkbaar zag deze nog brood in dit korte restant van lijn 83 Kortrijk-Ronse, vooral dankzij de grote vestiging van Bekaert daar vlakbij. Amper vijf jaar later vonden zelfs massagoederen per spoor geen genade meer bij overheid noch bedrijfsleven en ging deze korte restlijn dicht. Terwijl het spoor daar tot begin deze eeuw bleef liggen vond men er niet beter op dan dit historische gebouw, de laatste van dit type, dan maar te slopen. Het kleine ersatzstation daar rechtover verdween op zijn beurt rond 2010. Gelukkig bleef de oude goederenloods daar vlak achter als bij wonder overeind, ook vandaag nog, als laatste ‘aandenken’ aan de spoorlijn van weleer.
|
SalmchâteauHet stationnetje Salmchâteau kwam er pas na WO ll, ter vervanging van het op het einde van de oorlog vernielde gebouw. Het stond er al lang verlaten bij, en tot de modernisering van de seininrichting was hier ook een seinpost gevestigd (Blok 12). In 2011 stond dit haltegebouwtje er nog altijd verlaten bij, maar enkele jaren later verdween het dan toch om plaats te ruimen voor zo'n grote zielloze witte cabine met daarin de bedieningsapparatuur van de overweg.
|